A Beatlemnia vei
2004.12.07. 18:40
1963 janurjban a Beatles Please, Please Me cm dala kerlt helyre a sikerlistn, s ezzel j idszmts kezddtt a rockzenben, amelyet ma a beatkorszakknt emlegetnk.
A mfaj kzpontja ebben az vben Amerikbl, New Yorkbl mr ttevdtt Londonba, s az j zene, valamint a Beatles viharos npszersge rvn most mr vgrvnyesen vilgjelensgg, egyetemes, kzrthet, mindenki ltal dekdolhat zenei nyelv vlt.
Ez a zenei robbans – a tindzserekre gyakorolt hatsn kivl – elssorban a szrakoztatipar addigi szilrd fellegvrait robbantotta fel.
 | A rock and roll szletse utn, a hatvanas vek elejig azonban ms orszgok szrakoztat zenjre alig volt hatssal. Eurpban a hagyomnyos szrakoztat zene, az osztrk operett, a francia sanzon, az olasz slgerzene hdtott. Vico Torriani, Yves Montand, Bobby Solo, Nmeth Lehel s a tbbiek. Egyedl Nagy-Britannia volt az az orszg, ahol a rock and roll nagy sztrjai mr az tvenes vek vgn ismertekk vltak. Bill Haley, Little Richard, Jerry Lee Lewis turnzott a szigetorszgban, msok kis klubokban sznesbr bluesgitrosoktl leshettk el a fogsokat, s gy szereztk tudsukat a ksbbi eurpai gitrkirlyok is. De a szrakoztats vilgra ezek a helyi fellpsek s sikerek akkor mg nem voltak komoly befolyssal. Az tvenes vek vgn is bigbandek, dixieland-zenekarok, kabark, tnczenekarok s musicalek – csupa felntteknek val dolog – szrakoztatta az embereket. Lemezek pldul alig kszltek, a nagy pnzt a szinhzi produkcik hoztk, ezrt az zlet kevs figyelmet szentelt a szrakoztats egyb terleteinek. A fiatalok ignyvel pedig – plne, ha rtegignyrl volt sz – senki sem trdtt.
A „beatmozgalom” s „Kennedy gyermekei”
Nhny v elteltvel viszont gykeresen megvltozott a helyzet. Cliff Richard vagy Tommy Steele s utnzik mind jobban kiszorultak, s a kezdetben instrumentlis pldkat (Shadows,Spotnicks) kvet gitrzenekarok, illetve a Muddy Waterst, Bo Diddley-t, Howlin’ Wolfot s msokat kvet blues-zenekarok helyett is megjelentek a Beatlest „koppint” voklegyttesek.
1963-tl Liverpool mellett ms ipari nagyvrosokban is pezsegni kezdett a zenei let. A Move s a Spencer Davis Group Birminghambl, a Hollies, a Herman’s Hermits, Wayne Fontana s a Hotlegs Canterbury-bl, a Wild Flower (ksbb Soft Machine) Blackpoolbl, a Jethro Tull Newcastle-bl, az Animals s a Family Leicesterbl indult. A megnyl zsilipeken t a trsadalom mlyrtegei hihetetlen bsgben ontottk az j zene kpviselit, s az j zene szubkulturlis elemekkel felersdve, azokkal klcsnhatsba lpve hamarosan „beatmozgalomknt” haladt tovbb diadaltjn.
rdekes, bvebb elemzst ignyl krds, hogy mikzben Angliban elszabadul a pokol, Amerikban nem bontakozik ki az egsz trsadalmat megrz zenei folyamat. Ugyan Bob Dylan s a protest song eladk hallatjk szavukat, a Martin Luther King vezette polgrjogi mozgalom is felszabadtan hat a sznesbrek (pop)zenei trekvseire is, de olyan tfog ifjusgi-zenei jelensget nem regisztrlhatunk, mint a beat volt Angliban.. A rock „ht szk esztendeje” 1956-57ta itt mg tart, st, a John Kennedy elnk lett kiolt lvsek 1963-ban valsgos depressziba kergetik az orszgot, klnsen a fiatalokat.
Ha idlegesen is, de vge a liberlis lmoknak, egy generci alig megszletett j remnyeinek. „Kennedy gyermekei” gyszolnak, s ebben a gyszban a rockzene is osztozik. Az orszgban csend van, bnasg, zavarodottsg. Nagy szksg volna valami jra, valami fiatalosra, valami elementris, tt erejre, ami felrzn, megpezsdten a fiatalok fantzijt. Amiben ismt hinni lehet, amirt rajongani rdemes, amit blvnyozni lehet. m Amerikban 1963-ban nincs senki, aki erre a szerepre alkalmas volna, aki az elvrsoknak megfelelne.
- Mirt ne lehetne akkor ez a Beatles? – tette fel a krdst magnak a nagy zleti lehetsget szimatol Brian Epstein, a zenekar menedzsere, s megkezdte a Beatles amerikai tltetsnek elksztst.
|