A "Mi" Ameriknk
2004.12.01. 15:21
A szocializmus veiben Amerika maga volt az elrhetetlen szabadsg, a paradicsomi vilg. A mtosz furcsa tulajdonsga, hogy annyit r, amennyire az emberek lelkben "jelen van", teht a mtosz elvlik a valsgtl, ezltal igazi rtkt az adja meg, mennyien hisznek benne s ez a hit milyen sszetart erõt jelent. Ez a - divatos szval - "virtulis" igazsg olykor erõsebb is lehet a valdi igazsgnl, a kzs hit, s az ltala kzsen tlt lmnyek rtket kpviselnek, mg akkor is, ha a valsg egszen ms.
Ilyen volt a mi viszonyunk is Amerikval. Mivel nem tudtunk semmit rla, az emberekhez valahogyan mgis elrõ apr informcikbl llt ssze egy kzs lomkp, amely hitet s megnyugvst adott arra nzvst, van mg hely a vilgban, ahol az emberek szabadok s jl lnek. Klnsen a fiatal genercik bmultk Amerikt, ahol llandan tombol a rock and roll, Cadillac-ek suhannak az utckon, ahol Marylin Monroe s James Dean stl. Mai szemmel mulatsgos lehet ez az lomkp, de akkor sokaknak a remnyt jelentette (s nem csak az USA, hanem az egsz "nyugati vilg"). Ami lopva bekerlt hozznk (egy-egy farmernadrg, lemez, fnykp, emlktrgy) mitikus erõvel hatott - mr csupn tiltottsga okn is. A vgy a szabadsg utn, melynek szimbluma Amerika lett, hatalmas erõvel tombolt a fiatalokban.
A szabad Amerika egyik legfõbb jelkpe pedig a hres Route 66. A szimblumm vls kezdete az n. beat-kultrhoz ktõdik, mely nlunk meglehetõsen sszemosdik a hippikultrval, pedig msrl van sz. A beat is egy "ifjsgi mozgalom" volt, mely a negyvenes vek vgtõl nagyjbl az tvenes vek kzepig virgzott, teht mg a rock and roll korszak elõtt. A beatnikek jazz-t hallgattak, bandkba verõdtek, megteremtettk ma mr inkbb csak szociolgiailag jelentõs kultrjukat (rik: Kerouac, Burroughs, Ferlinghetti, Corso, Ginsberg; alapfilmjeik: Ok nlkl lzad, Utols mozielõads).
A Route 66 gyakorlatilag a fõszereplõ Jack Kerouac hres regnyben, az ton-ban, hiszen a trsadalombl val kivonuls - mely a mozgalom alapfilozfija volt - legfontosabb jelkpe az t. A konzumtrsadalom elleni ezt a fajta lzadst, mely a beatmozgalomban testeslt meg, tbb tnyezõ vltotta ki. A fiatalok egy rsze megunta a mindent uniformizl trsadalmi letet, a vagyonkzpont szemlletet, a tekintlyuralmi, kpmutatan konzervatv kzmegegyezses trsadalmi szablyokat. Ez az alapideolgia, melyet azutn nyilvnvalan tvettek olyanok is, akik egyszerûen csak kptelenek voltak dolgozni, beilleszkedni, brmit is kezdeni magukkal. A lzadshoz kapcsoldott az lland drogfogyaszts, s sok egyb olyan jelensg, mely a mozgalom egsznek rtkt jelentõsen megkrdõjelezte. Mindenesetre szmos olyan problmt vetett fel, mellyel a ma embernek - idõkzben immr a felszabadult Magyarorszgon is - szembeslnie kell. A felszn al hatolva felfedezhetõek rtkes gondolatok a beatnikek ideolgijban: az egyn tnyleges felszabadtsa a hivatalosan szabad, valjban a pnz uralmval mindent felgyelõ llam, illetve tõks csoportok all; a pnz s az anyagi javak "Istenn magasztalsnak" tagadsa; a kpmutats s az lszent konzervativizmus leleplezse.
Az rtkes gondolatokba termszetesen szmos "vadhajts" is kerlt (az ideolgia kidolgozottsga s egysgessge a mozgalom sajtossgai s sztaprzottsga miatt szba sem kerlhetett), s a problmk felvetsn tl megoldsi mdozatokat nem is lltottak a kritizlt jelensgek ellenben.
A hippikorszak, mely itthon gyakran sszemosdik a beatmozgalommal, a hatvanas vek msodik felben kezdõdtt, s virgzsa az vtized vgvel vget is rt. Jelkperejû filmjei tbbek kztt a Szeld motorosok s az Eper s vr. Szimbolikus esemnye a woodstock-i fesztivl. Eszmeisgben hasonl volt a beatmozgalomhoz: tagjai a trsadalmi problmkra az abbl val kivonulssal vlaszoltak. A bkt s a szeretetet hirdettk, mely ugyan mra mr elsilnyult fogalmakk vltak (rszben ppen az õket zszljukra tûzõ mozgalmak, jelentõsebb rszben viszont a hagyomnyos rtkrend ltalnos vlsga miatt), de azrt nehezen vitathat, hogy kiveszõben vannak a modern trsadalmakbl, s hogy getõ szksg lenne rjuk.
Msfajta megkzeltsbõl feltehetõ a krds: mirt rdemes, ha rviden is, de foglalkozni ezen mozgalmakkal, hiszen a jlti trsadalmak legfejlettebbjben alakultak ki, s ezrt lland "nyavalygsuk" hiteltelen. Prbltak volna mondjuk nlunk, a kommunista diktatrban panaszkodni a rendszerre! Hborodtak volna fel itt egy-egy pofon miatt, melyet a rendõrktõl kaptak! A felvetsekben van igazsg. De az is igaz, hogy az ltaluk felvetett gondolatok nem csak azrt rdemesek az ttekintsre, mert az itteni diktatrban ezen mozgalmak, pontosabban inkbb az ltaluk ltrehozott, s hozznk eljutott alkotsok gymond mentõvet jelentettek a fiataloknak, hanem mert jelenleg, immr szabad orszgknt mi is ugyanazokkal a problmkkal szembeslnk, mint a II. vilghbor utn kialakult jlti trsadalmak - szoksunk szerint nhny vtizedes ksssel.
Az elõbb emltett Szeld motorosok cmû film volt az egyik legpontosabb sszefoglalsa annak az ideolginak, melyet a mozgalmak maguknak vallottak. A kt fõhõsnek csak annyi pnze van, amennyi a minimlis ltfenntartsra elg, azrt mennek bele piszkos gyletekbe, hogy motort tudjanak venni maguknak. Miutn ez megtrtnt, a film eleji szimbolikus jelenetben Dennis Hopper eldobja az aranyrjt, Peter Fondval egytt kivonulnak a lelkket megfertõzõ trsadalombl, a szabad g alatt alszanak, flkaroljk az elesett, alkoholista gyvdet (Jack Nicholson). A vgn mind a hrom utaz gyilkossg ldozatv vlik, hisz a trsadalom nem kpes elviselni klnllsukat. A filmben fszereplõ az t, nem tudjuk meg melyik, nincs is jelentõsge. Azta is szmtalan n. road-movie kszlt, melyek mindig jra- s jrafogalmazzk az emberisg a bevezetõben mr emltett rk vgyt az utazsra s az t kzbeni kalandokra. Nagy autk, szp nõk, lland balhk - felletes kp, de sokak tudatalattijban ott motoszkl vgy.
Amerika mtosza Magyarorszgon sokakban tartotta a lelket, mg vgl egyszer csak elrkeztnk a rendszervltozshoz. Az azta lejtszd folyamatok tragikus kpet festenek az egykoron bmult-irigyelt vilgrl s egyben sajt magunkrl is. Ma szabadok vagyunk, gymond "mindent lehet". Kiderlt mr, hogy Amerika nem az, aminek hittk, ami nem is baj, bredjnk fel az lombl, s jrjuk immr a magunk tjt. A baj csak az, hogy legtbben a valdi Amerikval is berik. Amita nem tiltott, s mindenrõl tudhatunk, ami ott trtnik, ltjuk a jlti trsadalmak visszssgait is (azokat is, melyek ellen a beat- s hippikultra fellpett!), a gazdagsgot, de a lelkeket bklyban tart mechanizmusokat, a haszon mindenek felettisgt, a hagyomnyos rtkek, a llek, a szeretet, a hagyomny, az erklcs, a csald, a kultra, a hit megszûnst, elzletiesedst, eljelentktelenedst, lszentt vlst. Sajnos gy ltszik, ezen negatvumok orvoslsnak fontossga jcskn eltrpl a vrt elõnyk mellett. Dbbenjnk r: nagyon sokat veszthetnk, ha fenntartsok nlkl, az 1945-ben megszakadt folyamatossg jra megkeresse nlkl indulunk el egy j irnyba, s fogadjuk magunkba azt a vilgrendet, mely mshol szerves fejlõdssel alakult ki, de amely mindenhol hatalmas problmkkal kszkdik.
A mtosz mra mr meghalt, lehullt a lepel, Amerika nem az, aminek hittk. Az is, de csak egy kicsit, nem annyira, nem gy, szval valahol nem stimmel az egsz. A rgi emlkek tredkei tovbb lhetnek lelknkben, legynk hlsak azrt, mert az elnyoms vei alatt is lhetett bennnk a remny, tudhattuk, hogy mshol msmilyen a vilg. Ha pedig a mi Ameriknkat szeretnnk jra viszontltni, tegyk fel a Stones lemezt, csukjuk be szemnket, s gondolatban menjnk vgig Chicagtl Los Angelesig a 66-os ton. Hiszen mg tudjuk: "Get your kicks on Route 66"!
|