Az Underground!!!
2004.11.18. 16:33
M.U.Z.I.K./FLDSZINT
Underground zene - ha a 90-es vek kzepn zaklatsz valakit e kifejezssel, aki mondjuk hsz ves, s mita az eszt tudja, az MTV-n nz zent, azzal vagy egy stst provoklsz bele a sajt kpedbe vagy annyit: 120 Minutes. Nemrg mg gy hvtk a ma Alternative Nation cmmel fut alternatv zenei programot.
Ha egy harmincast vegzlsz, hamar kilyukadhattok a hippizmus, a virggyerekek, az underground antitzisnl, amit gy hvtak, punk rock, s ugyangy a szuternbl trt fel a fnyre, mint az, amit tagadott.
Mondd ugyenezt egy negyvenes-tvenesnek, s nyakon zdt a Nagy Genercis nosztalgival, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Woodstock. Meg az a szegny Radics Bla.
Minden nemzedknek a maga fldalattijt.
Kezdetben volt a rock & roll, aztn jtt a beat. Csupa kedves, rtatlan dolog, az akkori szlk, a mai nagyszlk mr nem is rtik, mirt msztak tle a falra. Olyan behzelg hangon bg ez az Elvis, olyan helyes fi az a Paul, de tnyleg, ahhoz kpest, ami most van...
Az 1968-69 ellenkulturlis forradalmba torkoll pr v alatt elvesztette rtatlansgt a beat. Felntt vlt, komoly s feleltlen felntt, ideolgira s tudattgt szerekre tett szert, ignyt formlt a mûvszet sttusra, mikzben mr inkbb rocknak neveztk.
Mindez elssorban azzal a valamivel fggtt ssze, amit az underground sz jell. Fldalatti. Rejtzkd, ntrvnyû, titokzatos, tiltott, elvont, misztikus, mûvszi, szemben - de legalbb is prhuzamosan - azzal, ami a felsznen mozog, ami jl lthat s jl eladhat.
De ez csak elmlet. A gyakorlatban mindig ltezett s hatott, ltezni s hatni fog valami, ami a mainstream, a fram ellenben szik, alternatvt kpez, mgnem azt kell szrevennie, hogy maga vlt fsodorr. s mellesleg zlett, ami azrt nem egy szgyen, br van, aki megveti. A prhuzamosok szpen sszefutnak - r lehet mondani a bûvszt: posztmodern jelensg.
Mint szinte mindenben, underground-tren is az elksett fejlds jeleit mutatja Magyarorszg. Hagyjuk nmagunk vllon veregetst, hogy bezzeg hol volt tlnk a KGST nagyobb s szerencstlenebb rsze.
Fogadjuk el trtnelmi tnyknt, hogy az angolszsz eredetihez foghat magyar underground zene, a maga idejn, a 60-as, 70-es vek forduljn elg csenevsz volt. Azzal egytt is, hogy a szocialista rendszer jellegnek megfelel monolit knnyûzenei struktra ers szelekcival rktette meg e mûfaj produkciit, s gy a korabeli lemez-, rdi- s tvfelvtelek nem reprezentlhatjk teljes hitelessggel a korszakot.
Ills, Metr, Omega, Hungria: vk voltak a tmegek - populris zenekarok lvn sok lehetsget kaptak.



A Tûzkerk, a Kex s a Syrius problematikusabb volt - nekik kevesebb esly, szûkebb kznsgrteg jutott. (Valamivel bvebb nvsort is fel lehetne lltani, de az elit alakulatok ezek.)
Persze, rendkvl igazsgtalanul alakult az egsz gy, ahogy. Az els csoport csinlta a nagy slgereket, mert kpes volt r, s csinlhatta. A msodik csoport volt az underground, ami nagyon inspiratv helyzet lehet, akr vlaszts kvetkezmnye, akr kls knyszer, de rendkvl nyomaszt, ha az ember fljnne, m visszataszigljk.
Itt pedig pontosan ez trtnt. Mikzben az els csoport tagjainak legendja a mai napig zleti potencilt hordoz, a msodik - egybknt, termszetesen, nem egysges - csoport legendja tisztbb formban l tovbb.
Pontosan tudhat, mire vittk az els csoportba tartozk. Jelents rszt vk a magyar poptrtnelem hallhat mltja. Akad kztk klasszikus, kzpszerû s feledhet. Az viszont, sajnos, soha ki nem derlhet, miv fejldtek volna a msodik csoport kpviseli, ha a megfelel idben a megfelel lehetsgekhez jutnak.
A 60-as, 70-es vek forduljnak magyar underground zenekarai nemigen krdjeleztk meg a politikai status qut, mg taln annyira sem, mint a nemzedki szszlknt hol direktben fogalmaz, hol jelbeszdben zenget Ills egyttes. Mgis volt bennk valami szoldan felforgat, mert mindaz, ami nyugatrl beszivrogva rjuk s rajtuk keresztl a kznsgkre hatott, szemben llt a rendszer merevsgvel.
A Kex (s mindenekeltt nekese, Baksa-Sos Jnos) fellpseinek teljes kiszmthatalansga ugyanazt a szabadsgvgyat, az nkifejezsnek ugyanazt a szabadsgfokt artikullta intellektulis irnival, mint amit a maga kltelki, vaduls mdjn a Tûzkerk (s gitrosa, Radics Bla), illetve a Syrius improvizatv dzsessz-rockja.
12-14 vvel az 1956-os forradalom leverse s kzvetlenl az 1968-as csehszlovkiai bevonuls utn rk adottsgnak tûnt a rendszer. Csak reformokrl lehetett sz, vatosan.
Nagy haladsnak szmtott, amikor mr nem ciblta be a hossz haj fikat a borblyhoz a rendr vagy ha farmerben beengedtk ket a korszak leghitelesebb krniksa, Cseh Tams ltal dalba emelt "ifjsgi problma" szerves rszt kpez zenekarok legfontosabb fellpti helyre, a Budai Ifjsgi Parkba. Megszoksz vagy megszksz.
Teltek-mltak mltak a 70-es vek, a felsznen a legsznvonalasabb slger-rockot jtsz Locomotiv GT s az nmaguk pardijv fordult "kkemny" rockbandk mozogtak, undergroundnak sokig nyoma sem volt. Egszen addig, amg 1978-ban, a budapesti klubokban fel nem tûnt a Baksa-tantvny Fldes Lszl, hogy megkezdje ismeretterjeszt kurzust a blues/rockkultra tmakrben. Ugyanekkor kezdte manifesztlni Nagy Fer a hippi-krds helybe lp csvesproblmt a hard rock s a punk harciassgn keresztl.
Fldes Hobo Blues Bandjvel s Fer Beatricjvel krlbell egy idben, de tlk teljesen fggetlenl jelent meg a 80-as vek igazi magyar undergroundja, a leginkbb new wave-knt, j hullmknt emlegetett zenei vonulat. Az art-punk ttr provokatre a Spions volt.






Ha az els underground meznyt hrom zenekar (Kex, Syrius, Tzkerk) reprezentlja, a 80-as vek cscskorszaknak tekinthet els kt harmadt csaknem hromszor ennyi (Balaton, Trabant, Bizottsg, Eurpa Kiad, Kontroll Csoport, Neurotic, URH, Vgtz Halottkmek) - s a derkhad is jval izmosabb. Mikzben a Neoton s a Hungria tncdalai gondtalan lomvilgba rptettk szzezernyi vsrljukat, ezek a zenekarok, ms-ms mdon, de abszolt aktulis s szemlyes informcikat kzltek "mocskos idrl" s "rmes helyrl". S dalaikban tbb volt a pillanat varzsnl, legjobb szerzemnyeik, mlt kzben, tz-tizent vvel szletsk utn is hatnak - bizonytk: Kamondy gnes lemeze, a Dalok Kzp-Nirvnibl. E sorok 1957-ben szlett rja kevs szemlyes lmnnyel rendelkezik a 60-as, 70-es vek forduljrl, de annl szorgalmasabban gyûjtgette azokat a 80-as vekben, koncertjr, jsgr ifjkorban. Szerencss/szerencstlen idszak volt az - legtmrebben taln az URH egyik szmnak Hamvas Blt idz cmvel lehetne lerni: Pokoli aranykor.
Pokoli, ez nem szorul magyarzatra. J hogy vge, br az az igazsg, hogy - a 90-es vekbl visszatekinve, amikor az orszggal egytt a magyar rockzene is a szocializmus utni korba rt - ki lehetett brni, fleg ha az let (belertve a rock) minsgt nem Nyugattal, hanem Kelettel hasonltgatta ssze az ember. De mgis, llami monopliumok szrakoztak zensz s kznsg idegeivel: a zenekaroknak mûkdsi engedly kellett, klfldre egyetlen gynksg utaztatta ket (vagy nem), lemezt egyetlen kiadnl csinlhattak (vagy nem), szvegeiket jvhagytk (vagy nem), egy tv s rdi jtszotta a szmaikat (vagy nem), a Kommunista Ifjsgi Szvetsg lapjai rtak rluk (vagy nem). Aki lni akart, aki meg akart lni, alkalmazkodnia kellett.
Az aranykorrl: a hivatalos jtkszablyokat elfogad rockerekkel ellenttben szabad polgrknt sznpadra lp, a 80-as vek hangulatt leghvebben tkrz, punk/new wave inspirlta zenekarok a szablyt erst nhny kvteltl eltekintve annak idejn alig kszthettek lemezt. Akadtak betiltott koncertek, a zent a gondolatrendrsg is hallgatta, de ez nem szegte senki kedvt. Az intzmnyektl val teljes fggetlensg ignyvel lptek fel, a lehet legtermszetesebb mdon megadtk maguknak az nkifejezs szabadsgt. Nem tetszett nekik a rendszer, s ez nemcsak kimondott szavaikbl, hanem egsz attitûdjkbl sugrzott - m amit csinltak, nmagban kpviselt minsget, nem csupn azzal, hogy valamivel szemben llt.
A legtbb egykor tûrt vagy tiltott kategriba tartoz zenekar posztumusz vagy utlag felvett anyagai csak a rendszervltssal jr publikcis szabadsg s a fggetlen cgek fellpse folytn kerlhettek felsznre. A sokszor tmsolt, elrongyoldott kazettkat normlis (az archiv felvtelek esetben olykor kezdetleges) minsgû, boltokban rustott kiadvnyok vltottk fel. Ha nem is mindent, de sok mindent mr ssze lehet vetni emlkeinkkel - s mindenkppen tbbet, mint amennyi a 60-es, 70-es vek forduljrl fennmaradt: ennyi hangzanyag mr megrdemli, hogy diszkogrfija legyen. S pp eleget filmeztek, hogy filmogrfia is dukljon nekik.
A 90-es vekre, termszetesen minden megvltozott. Tervgazdasg helyett piacgazdasg pl. A prt helyett a pnz diktl. A zenei infrastruktra korbbi llami monopliumainak vge, pluralizmus van. Brmit lehet, lzadni, keresni, alkotni, szabad a gazda. Ennyiben knnyebb a zmmel feloszlott rgiek helyre lp j zenekarok helyzete. Nehezebb viszont annyiban, hogy ez az egsz egyszerûen mr nem gy fontos, mint a szocializmus vgelgyenglsnek veiben. Nincs k s mi.


A fldalatti nem olyan izgalmas hely tbb, ahol a kzepes teljestmnyt is a komolyak kzelbe emeli a krnyezet aurja, az alternativits vgkpp megszûnt nmagban rtk lenni. Csak maga a produkci szmt, a mrce pedig nemzetkzi, egyetemes zeneileg a Kampec Dolores, szvegileg a Kispl s a Borz biztos tlpte.
Lsd mg: M.U.Z.I.K./HANGMINTA
Lsd mg: M.U.Z.I.K./MAGASPINCE
Lsd mg: M.U.Z.I.K./MLYPINCE
|