Nem az n nemzedkem gye volt, de azrt az idõsebb korosztly is jl emlkezhet r, hogy milyen hatalmas visszhangot keltett az a pop-zenei fesztivl, amit az Egyeslt llamok-beli Woodstock-ban rendeztek 1969-ben.
Annyian tboroztak le a tbb napig tart koncertsorozat hallgatsra, hogy semmilyen mdia nem tudta kamerjval a tmeget kpbe fogni. A Woodstock ma mr klasszikus esemnynek szmt, s a tanulifjsg szemben bizonyra nagyobb a fontossga, mint pldul a peloponnszoszi hbornak. Sõt, ez a fantasztikus tmegeket megmozgat esemny iskolt csinlt, hiszen tbb mint harminc v mltn sem csitult el a Woodstockhoz hasonl fesztivlok zaja.
Hogy Woodstockkal valban az letforma-forradalom, s a mdit meghdt tmegkultra, valamint a vlsgos helyzetbe kerlt magaskultra egymsra tallsnak (vagy legalbb is knyszerû frigynek) j korszaka kezdõdtt el, azt j ideje mr sokfel megfigyelhettk, hiszen a kpzõmûvszet s bizonyos fajta irodalmi megnyilatkozsok populrisabb mûfajaiban is rgta ismert a mûvszek s a kznsg kzti hatrvonal elmosdsa, s ezzel egytt a rgi rtelemben vett mûvszi kvalits fontossgnak a hanyatlsa is - ezt a kvalitst napjainkban ms ernyekkel szoks behelyettesteni. Ezek kztt a ,,msfajta" hatkonysggal br mutatk kztt az egyik legfontosabb a nagy szmok szerepe. Szinte kultikus tisztelet veszi krl azokat az esemnyeket, amik minden eddiginl nagyobb tmegeket kpesek mozgsba hozni.
*
Ha visszatekintnk a Woodstock krli esztendõkre, akkor gy talljuk, hogy mr a hatvanas vek vgtõl megfigyelhetõ volt az a tendencia, ami a kpzõmûvszetben is egyre dominlbb tette a nagy szmok kultuszt.
Ez taln azzal kezdõdtt, hogy az egyes mûveken bell is sok-sok pldnyban ismtlõdtek meg a motvumok, s ez a kvantitatv nyoms, amiben mindig volt egy adag a plaktok szuggesztv erejbõl is, mr nmagban is kpes volt ptolni a hagyomnyos rtelemben vett kvalitst. Taln Arman anyag- s trgy-akkumulcii voltak az elsõ ilyen mûalkotsok: egy rozsds frdõszoba-kanna csak hulladk, egy tucatnyi ugyanebbõl a trgybl - klnsen egy akvriumszerû vegkontnerbe szortva - viszont mr rdekes hats kompozci. Warhol legszvesebben vgtelen mennyisgben nyomta volna egyms mell az egydollros bankjegyek szitanyomat kpt, de hasonlkppen jrt el Marilyn Monroe-val vagy a kivgzsekhez hasznlt villanyszkkel is (ltjuk a tendencit: a mûvszet trgyi jelentse kzmbss vlik a mennyisgi mutatk mellett. Ha elg sok van belõle, akkor mr a villanyszk is ugyangy eufrikus hangulatba hozhatja a nzõt, mint a tucatszmra lehzott Marilyn Monroe nyomat).
Az j trend hamarosan megteremtette a maga sajtos kifejezsi formit, azokat a mûfajokat, amikben a nagy tmeg, a szmossg szerepe fontosabbnak tûnt, mint a rszletekben elmlylt munka, valamint vilgra segtette azokat a mûvszeti mozgalmakat is, amelyek kedveztek az olyan trekvseknek, amik egymsba mostk, s sztvlaszthatatlan tmegg gyrtk az alkotmûvszek s kznsgk tbort. Lssuk õket:
Woodstockkal szinte egyidejûleg, mg 1969-ben a mncheni Thomas Nigg feltette a krdst: mi baj trtnhet abbl, ha olyan folyiratszerû kiadvnyt szerkesztnk, amiben (csak a terjedelmet megadva: ez egy, esetleg kt oldal lehet) minden berkezõ vizulis vagy szveges kldemnyt lekzlnk. Semmi! - volt a vlasz, sõt Thomas Nigg meg volt gyõzõdve rla, hogy egy ilyen ksrletbõl csak valami nagyszerû dolog szlethet. gy indult tjra az Omnibus News cmû folyirat1, az az autbuszhoz hasonl kiadvny, amibe mindenki beszllhatott, - s aminek msodik szma csak azrt nem jelent meg, mert addigra mr annyi kzlemny rkezett, hogy lehetetlen lett volna ktetbe foglalni õket. Az Omnibus News-t meglte a sajt sikere, de egy vvel ksõbb egy amerikai vizulis kltõ, RICHARD KOSTELANETZ mgis megismtelte a ksrletet.
Folyiratt Assembling-nek nevezte el2 (a kialakult konvencik szerint: assamblage = trgyi elemek egybefogsa, assembling = hasonl eljrs, de mûvszeti publikcik formjban). A szerzõket arra krte, hogy egy vagy kt oldalnyi kzlemnyeiket ezres pldnyszmban ksztsk el, sõt, ksõbb az a szoks is kialakult, hogy ha lehetsges, legyen a bekldtt oldalakon nmi nyoma a kzi munknak is (pecstels, collage-felragaszts, utlagos sznezs, szmozs, alrs, stb.). Igaz, a belõlk sszellt ktetek szvdertõ tarkasgt s vonz zeket sejtetõ salta-jellegt mr egyedl az a krlmny is jl biztosthatta, hogy a berkezõ munkk mind ms-s-ms papron s ms-s-ms technikval (de mindig letter formtumban, vagyis kzel A/4-es mretben) kszltek. Kostelanetz Assemblingje lett aztn a mûvszeti publikls Woodstockja, egy tucat szma jelent meg, s elõkpe lett mindazoknak a ksõbbi kiadvnyoknak, amikben a mûvszektõl/szerzõktõl berkezõ eredeti (illetve majdnem-eredeti) lapokat fûztk ssze ktett.
Ezek a ksõbbi assemblingek a legklnbzõbb cmmel jelentek meg, sokszor kvettek valamilyen tematikus megktst is, amit az alcm szokott elrulni, s igen klnbzõ, azaz 25-tõl 100-ig vagy 200-ig terjedõ pldnyszmban kszltek (a kisebb pldnyszm assemblingek lehetõv tettk a valban eredeti mûnek tekinthetõ kzlemnyek publiklst - a kevs pldny ugyanakkor igencsak lecskkenthette a kiadvny tõerejt. Az optimlis pldnyszm a 80-100 krli krl llt be).
Lehet a nagy szmok kultuszra egsz killtsokat vagy mûkereskedelmi vllalkozsokat is hzni? 1970-bõl van az elsõ adatunk arra, hogy ezt is megprbltk. A klni mûvszeti vsr (aminek a mai formja Art Cologne nven a vilg legnagyobb ilyen jellegû rendezvnye) mindig is a berkezett galrik gye volt, de ppen ezrt kihvst jelentett a kpzõmûvszet proletrjai szmra, akik el is rtk azt, hogy az illetkesek 1970-ben letre hvjk a Neumarkt der Knste (A mûvszetek j-piaca) nevû prhuzamos rendezvnyt, ahol strakban vagy piaci standokhoz hasonl rust helyeken minden alkot (szndkosan kerlm a mûvsz szt) azt knlhatta, amije ppen volt3. A kvetkezõ vben, 1971-ben Mnchenben is megismteltk a ksrletet Kunstzone4 nvvel (azrt volt zna, mert szinte egy egsz vrosrszt foglalt el a vsr). Erre az alkalomra az elõre bejelentkezõ rsztvevõk egy-egy oldalnyi katalgus-anyagot is bekldhettek ngyezer (!) pldnyban, amit aztn a rendezõk gy ktttek knyvv, hogy a lapokbl egy assembling-szerû kiadvny lljon ssze.
gy nzett ki, hogy az egsz ellen-mûvszeti-vsr, mint modell, felfut majd, hiszen megoldhatnak ltszik -, menet kzben azonban mgis egyre nyugtalantbb hrek rkeztek arrl, hogy a Mûvszet-Produklk Szabad Vsra (ahogy hivatalosan neveztk) csak abban klnbzik a bolhapiacoktl vagy a szabadtri antikvits-vsroktl, hogy rosszabb azoknl. A ksrletnek gy ht mgsem lett emltsre mlt folytatsa -, Woodstock s a mûkereskedelem nem talltak egymsra.
Mi volt a hiba? Mr Woodstock pldaszerû elõksztse s lebonyoltsa is arrl rulkodott, hogy siker csak akkor vrhat el, ha a rendezvnyeknek nnep jellegk van, ugyanakkor azonban bizonyos megktsek s alapszablyok szerint kerl mozgatsra a mûvszet.
Ilyen fesztivl-szerû nagy dobsokra, vagy a kitaposott utakat megkerlõ, s j megoldsokat keresõ prblkozsokra klnsen ott szletett igny, ahol a kultra klnben hiny-cikk volt, vagy pedig - mert ez is elõfordult - a tiltott javak listjra kerlt. Az elsõ esetre a kanadai erdõsgek kzt elszrt, s egymstl irdatlan messzisgben fekvõ teleplsek vilga, a grizzly-medvk hazja adhatott alkalmat (itt jegyzem meg, hogy a Rvai Nagy Lexikon szerint a grizzly magyar megfelelõje ,,rettentõ medve", ami azt sugallja, hogy j nyomon jrunk), a msik esetre, a kultra hatsgi korltozsra pedig a hatvanas-hetvenes vek diktatriban, gy szmos latin-amerikai orszgban, valamint a kelet-eurpai szocialista orszgok trsadalmaiban voltak pldk. |